Pod koniec 2013 roku zdecydowaliśmy się odpowiedzieć na zaproszenie Pisma Samorządu Terytorialnego „WSPÓLNOTA” i wziąć udział w badaniu ADMINISTRADA, którego celem była ocena miejskich serwisów internetowych przede wszystkim pod kątem ich użyteczności, tzw. user experience. Jest to nowoczesna metoda oceny witryn internetowych a zatem byliśmy ciekawi wyników, zwłaszcza, że udział w badaniu był bezpłatny.
Jak mówią jego organizatorzy w artykule podsumowującym badania:
”Administrada nie jest rankingiem w dosłownym tego słowa znaczeniu. – Chcieliśmy uniknąć sytuacji, w której powstaje lista serwisów ułożona według określonego klucza, od najlepszego do najgorszego. Takie podejście, chociaż bardzo obrazowe, nie do końca spełnia nasze oczekiwania – tłumaczy Marcin Kręcioch, dyrektor kreatywny EDISONDY.
Głównym celem Administrady jest pokazanie dobrych praktyk i zwiększenie świadomości osób tworzących urzędowe serwisy.”
Wyniki przeprowadzonego badania pokazują nam co jest mocną a co słabą stroną serwisu – doskonale zapunktowaliśmy na ocenie strony głównej, dobre oceny uzyskały ułatwienia dla użytkowników, ale bardzo nisko oceniona została dostępność naszej strony (jedno z podstawowych kryteriów w tej dziedzinie to wersje strony dla osób niewidomych i niedowidzących). Warto wiedzieć, że luban.pl jest – pod względem ostatnich zmian wprowadzanych do schematu strony i layoutu - jednym z najbardziej „wiekowych” serwisów zgłoszonych do badania, jego „wygląd” i „ciało” zostały zamówione kilka lat temu, a tu technologie i mody zmieniają się błyskawicznie.
Spośród sąsiadów na udział w badaniu odważyły się jeszcze bolesławiec.eu i zgorzelec.eu.
- Przejmując stronę w 2012 roku, proces jej modernizacji podzieliliśmy na etapy. - komentuje wyniki badania Małgorzata Wąs, dyrektor Łużyckiego Centrum Rozwoju. - Najpierw postanowiliśmy wypełnić treścią to, co nam przekazał Urząd Miasta. Strona jest obecnie aktualizowana kilka razy dziennie, co było naszym celem od początku. Potem skupiliśmy się na przekazie multimedialnym i wykorzystaniu serwisów społecznościowych i obecnie obydwie te formy są bardzo lubiane przez mieszkańców miasta i nie tylko. Teraz planujemy na rok 2015 nieuchronną modernizację całego serwisu i musimy dokładnie zastanowić się nad tym, które funkcjonalności (a zatem i wydatki) są konieczne, a które luksusowe. Pracujemy również nad zbiorem regułek dla wszystkich administratorów i osób przekazujących informacje. Wskazówki z audytu eksperckiego na pewno nam się przydadzą.
(red.)