Zgodnie z obowiązującymi przepisami nikt nie może zatrzymywać dowodu osobistego, chyba że wynika to z wyraźnego uregulowania zawartego w przepisach prawa. Oznacza to np., że nie można pozostawiać dowodu osobistego „pod zastaw” – wiąże się to z niebezpieczeństwem wykorzystania danych osobowych, zawartych w dowodzie osobistym lub w innym dokumencie tożsamości, przez nieuczciwe osoby do popełnienia przestępstwa na szkodę osoby, której dane dotyczą.
Zgodnie z art. 55 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych, kto zatrzymuje bez podstawy prawnej cudzy dowód osobisty podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny.
Utraciłeś dowód osobisty? – zgłoś to!
Utratę dowodu osobistego należy niezwłocznie zgłosić w dowolnym urzędzie gminy/miasta, a w przypadku utraty dowodu poza granicami kraju – w polskim urzędzie konsularnym.
Utracony dokument zostanie natychmiast unieważniony w systemie informatycznym, co daje gwarancję bezpieczeństwa obywatelowi, że nie zostanie obciążony negatywnymi skutkami w przypadku nielegalnego posłużenia się tym dokumentem przez nieuczciwego znalazcę.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa dowód osobisty należy zastrzec w dowolnym banku.