Przejdź do głównej treści strony
Invest in Lubań
24-02-2014

Od kilku lat w Lubaniu trwa internetowa rewolucja, coraz więcej osób surfuje po Sieci, wyszukując informacje związane z miejscem, w którym żyje. O ile sąsiedzi, jak Bolesławiec i Zgorzelec, walkę o wpływy w Sieci przeżyli jeszcze w 2005 czy 2006 roku, o tyle Lubań obudził się nieco później. Dobrym przykładem zmian w lubańskim Internecie są zmiany na oficjalnej stronie miasta. W ubiegłym roku znów sporo się tu działo.

W roku 2013 na stronie luban.pl pojawiło się łącznie 1046 aktualności, z czego: 280 w zakładce Miasto, 57 w zakładce Gospodarka i Biznes, 438 – Oświata, 62 – Turystyka, 209 – Kultura i Sport. Łączna liczba wizyt na stronie na dzień 27 stycznia – 4 915 499, unikalnych wizyt: 3 874 042. W ogólnoświatowych rankingach (Alexa, Website Outlook) miejski serwis zajmuje niezłe miejsce, czym wyróżnia się na tle stron o podobnej tematyce. Ilość odwiedzin jednego newsa waha się pomiędzy 200-10 000, w zależności od tematu. Najpopularniejszym artykułem jest „Zapytaj Burmistrza”, z kolei w peletonie najpopularniejszych newsów znajdują się od dawna relacje wydarzeń z Gimnazjum nr 3 w Lubaniu, relacje i zapowiedzi Dni Lubania oraz repertuar Kina Wawel.
W roku 2013 wprowadzono na luban.pl kilka nowych funkcjonalności, w tym na przykład dyżury aptek, które stały się jednym z 10 najpopularniejszych artykułów. Ważnym elementem miejskiego komunikowania się są portale społecznościowe. Miasto Lubań ma fanpage na facebooku, posiada również konto i miejsce na wiadomości na pierwszym portalu lubanian, forum luban24.pl. W roku 2013 na portalu facebook zamieszczono 1014 wpisów, w tym linki do artykułów na luban.pl, relacje ze zdarzeń, komunikaty bieżące i ostrzeżenia w całości, materiały wideo, zdjęcia przedstawiające Lubań i jego główne, rozpoznawalne punkty, wpisy okolicznościowe, linki do innych lubańskich stron, zapowiedzi nadchodzących wydarzeń. W dniu 27.01 fanpage miasta miał 580 fanów, jest to dobry wynik, jak na oficjalną stronę miasta tej wielkości (w tej chwili jest ich 620). Zwraca uwagę wysoki wskaźnik aktywności fanów, który od pół roku utrzymuje się na poziomie kilkudziesięciu osób, które „o tym mówią”. Przykładowe dane z tygodnia 21-27.01.14: 264 osób zareagowało na nasze posty, w tym 74 je polubiło, 4 skomentowało, 26 udostępniło a ponad 2300 kliknęło post. W dobie skrótowych komunikatów rośnie rola obrazu a siłę przebicia mają głównie zwięzłe informacje, dlatego tradycyjne formy komunikacji w postaci tekstu i zdjęć uzupełniają przekazy multimedialne. W roku 2013 na oficjalnym kanale Youtube miasta Lubań zamieszczono 84 filmy. Kanał subskrybuje 38 osób. W styczniu wskaźnik pokazywał łącznie ponad 53 tysiące wyświetleń filmów. Zasięg jednego filmu to około 200-1100 wyświetleń, jest to wynik porównywalny z dostępnymi w Internecie filmami lokalnych telewizji. Tematy to bieżące wydarzenia kulturalne, sportowe, oświatowe i społeczne (dokumentowanie - rodzaj kroniki miasta), dokumentacja działań samorządu (przejrzystość, zrozumiałość i zwięzłość wymuszona specyfiką środka przekazu).


- Od roku 2012 prowadzeniem miejskiego serwisu i komunikacji w Internecie zajmują się pracownicy Łużyckiego Centrum Rozwoju - mówi dyrektor ŁCR Małgorzata Wąs. –  W założeniu luban.pl nie jest tylko stroną urzędu, gdzie znajdziemy techniczne informacje na temat poszczególnych działów, spraw, procedur, wzory dokumentów, godziny otwarcia, numery telefonów. To wszystko tu oczywiście jest, ale to tylko jeden z elementów. Luban.pl stanowi miejsce komunikacji z mieszkańcami miasta wszystkich miejskich jednostek, w tym spółek miejskich, szkół, przedszkoli, jednostek podległych. Tu właśnie obywatel i podatnik może zajrzeć i zobaczyć, na co idą jego pieniądze, co, gdzie i jak robią pracownicy lubańskiej budżetówki – samorządowcy, nauczyciele, pracownicy kultury. Tu dziennikarze mają informacje, mogące być dla nich inspiracją i bazą do ich własnych dociekań. Współpraca z innymi mediami jest ważna, ale nie zastąpi prowadzenia własnej komunikacji dostępnymi kanałami. Zadania z zakresu promocji miasta Lubań realizuje czteroosobowy zespół, z czego 2 osoby obsługują także Punkt Informacji Turystycznej, 2 osoby LCH, a jedna z nich dodatkowo prowadzi szkolenia i projekty. Ten sam zespół zaangażowany jest także w organizację i promocję miejskich imprez oraz inne działania promocyjne, w tym współpracę z mediami, opracowywanie materiałów do wydawnictw własnych i zewnętrznych oraz zakup i rozprowadzanie gadżetów promocyjnych. W ramach pracy nad miejskim serwisem do ich obowiązków należy administrowanie, pomoc jednostkom w prowadzeniu podstron miejskich, ponieważ każda jednostka ma swoje konto i może wprowadzać treści na stronę. Podstawa to jednak stałe aktualizowanie strony, w tym zbieranie informacji od jednostek, stowarzyszeń, opracowywanie ich i zamieszczanie tworzenie materiałów multimedialnych. Z rankingów użytkowników wynika, że z wprowadzonych tam ogółem 3026 aktualności, 1803 wprowadzili pracownicy ŁCR, 949 pracownicy wszystkich (SP, PM, GM) jednostek oświatowych a 274 pracownicy urzędu miasta, spółek miejskich i pozostałych JST. Regularne aktualizacje przekładają się na dobrą oglądalność i zasięg serwisu.
 

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na ten temat...